Kundtjänst: 0770 455 688 (10.00 - 15.00 vardagar, helger stängt) - E-post: servicecenter@eurotoys.dk

Forum

eluttag filterpump ...

Notifications
Clear all

eluttag filterpump Intex easyset 305  

RSS

malinus
(@malinus)
New Member
30/06/2020 8:58 f m  

Hej,

Jag har tänkt köpa en Intex Easyset 305 till fritidshuset. Vill inte behöva byta vatten alltför ofta och resonerar därför att jag behöver köpa en med en filterpump. Jag har tänkt  ha poolen ca 20 m från huset och undrar hur det fungerar med el till pumpen. Jag antar att sladden inte är så lång att den når in till huset, kan man isf använda en förlängningssladd? Hur är det med säkerheten att ha det utomhus? (läste också någonstans att man ej får ha förlängningssladd enl. Intex pga brandrisk). Har man pumpen igång hela tiden, eller om inte, hur ofta/länge (ca)? Förutom pumpen, vad behöver man för att hålla vattnet rent? (ph-stickor, klordosa etc?).

Citera
Pooler är livet :)
(@ploppan73)
Medlem Admin
14/07/2020 12:54 e m  

Hejsan! Som alltid ska man vara mycket försiktig med el. När det gäller b.l.a förlängningssladdar så skriver Intex såhär.

"Minska risken för elektriska stötar genom att inte använda förlängningssladdar, timers, adapters, eller omvandlarkontakter för att ansluta enheten till strömkällan"

Ska pumpen stå 20 meter bort så kan det vara klokt att anlita en elektriker som gör allt säkert. Beroende på hur mycket vatten du har i poolen och vilken pump du har till poolen så pendlar tiderna. din pool som ni tänkte köpa innehåller 3853 liter vilket är ganska lite i "pool-volym" räknat. När du köper en pump så brukar det stå rekommenderade drifttimmar / dygn i bruksanvisningen. Jag personligen tycker om att överdimensionera, så en lite större pump än vad som krävs är aldrig fel för att vattenkvalitén ska vara på topp.

Det jag rekommenderar för normal användning med "normalt" vatten är långtidsverkande klorpuckar och även snabbklor / chock klor om det blir mycket varm en längre tid, då kan ni behöva kompensera långtidsverkande klor med snabbklor för att hålla balansen bra. PH+ och PH- är också bra att ha så att PH ligger så nära 7.4 (tycker jag) som möjligt. Och precis som du skriver, stickor är bra för att ha kontroll över badvattnets kvalité.

SvaraCitera
Share: