Kundtjänst: 0770 455 688 (10.00 - 15.00 vardagar, helger stängt) - E-post: servicecenter@eurotoys.dk

Forum

Lite funderingar kr...

Notifications
Clear all

Lite funderingar kring Krystal Clear saltvattensystem?  

RSS

oreda74
(@oreda74)
New Member
04/05/2020 12:26 e m  

Hejsan,

Jag har en pool på ca 21kbm, och har kört med en Intex klorinator, modell ECO8220. Den höll bara i 1 säsonger. Trots att jag inte har sett några beläggningar på cellerna har jag har rengjort cellerna i ättika, men utan resultat. Jag hittade något på nätet som föreslog att man skulle vända på kontakten/polerna, vilket fungerade i ännu en säsong. Nu larmar den för låg salthalt. Jag har kollat salt halten med stickor, och den ligger på rätt nivå.

Så nu är ju frågan om man ska köpa nya celler, eller skaffa en ny maskin med ny garanti?

Jag funderar på att gå upp en storlek och köpa 58.600L-varianten istället för att ligga på gränsen, så att säga. Det är ju ingen större prisskillnad. Dock undrar jag vad som skiljer mellan 26666 och 26670?

Samt hur känsligt är det med maxflödet genom klorinatorn? Min pump ligger på strax över 17kbm/t, och i texten för dessa ovanstående maskiner står det max vattenflöde på 15.140l/t.

Till sist, jag har 50millimeters anslutningar i mitt system. Det bör väl inte ställa till det för dessa maskiner?

/Björn

Citera
Pooler är livet :)
(@ploppan73)
Medlem Admin
14/07/2020 2:08 e m  

Hejsan! Att klorinatorn håller i en säsong är inte vanligt. Jag skulle då säga att det är någon annan faktor som ligger bakom. Att gå upp ett steg för att inte ligga på gränsen är i sig bra och inga problem men fortfarande behöver grundproblemet lösas. Jag vet inte exakt hur flödet påverkar livslängden men jag vet att felaktigt PH och klor inte är bra. Hög klorhalt tillsammans med salt i vattnet ger ett mycket aggressivt vatten mot metaller,
även rostfritt, speciellt i kombination med felaktigt pH-värde. Det är extremt viktigt att hålla pH på en korrekt nivå (7,2 - 7,6 ppm). Vid för högt pH i kombination med hög klorhalt blir vattnet skadligt. Saltklorinatorns elektroder tar skada av för högt pH.

SvaraCitera
Share: