Kundtjänst: 0770 455 688 (10.00 - 15.00 vardagar, helger stängt) - E-post: servicecenter@eurotoys.dk

Forum

Liten saltvattenpoo...

Notifications
Clear all

Liten saltvattenpool  

RSS

erwin
(@erwin)
New Member
14/05/2020 12:57 e m  

Hej,

Jag håller på att planera en terrasspool och skulle gärna använda en saltklorinator som desinficeringsmetod. Eftersom poolen är tänkt att vara liten, omkring 1100-1500 liter, har jag dock lite problem med val av klorinator för jag vill inte ha för hög produktion av klor. Poolen i fråga är tänkt att vara uppvärmd (kanske 30-35C).

Den minsta klorinatorn ni säljer (Krystal Clear saltvattensystem E.C.O 26.500L Art. 26668) står det att den kortaste klorineringscykeln är tre timmar, vilket jag tror blir alldeles för länge för den lilla vattenvolymen. Gissningsvis vore kanske 20-30 minuter per dygn lämpligt. 

Frågan är alltså - går det sätta en extern timer som bryter strömmen till klorinatorn och startar upp den igen typ 30 minuter om dagen och klorinatorn går igång under denna period? Eller är den i något slags nollställt läge när den varit strömlös och måste återstartas manuellt?

Har ni några förslag på alternativa produkter som skulle kunna passa bättre i mitt fall?

Tack på förhand!

Citera
Pooler är livet :)
(@ploppan73)
Medlem Admin
14/07/2020 1:55 e m  

Hejsan! Om ni pratar pool med en vattenvolym på c 1000 liter tycker jag att en klorinator är lite "överkurs". Det är min personliga åsikt... Jag skulle ha satsat på klor i stället. Klorinatorn genererar klor så kloret kommer du inte undan i varje fall. Tänk också på att en pool liner INTE tycker om temperaturer på över 31 grader, då kan den ta skada. Det gäller även andra delar i Intex sortiment som t.ex pumpar.

SvaraCitera
Share: