Kundtjänst: 0770 455 688 (10.00 - 15.00 vardagar, helger stängt) - E-post: servicecenter@eurotoys.dk

Forum

Rening med zeolit, ...

Notifications
Clear all

Rening med zeolit, filterglas, filterbollar eller vanlig sand?  

RSS

Ida
 Ida
(@ida)
New Member
08/04/2020 3:44 e m  

Hej Intex! Vilket filtermaterial rekommenderar ni till era sandfilter?

Ni säljer filterglas medan andra säljer filterbollar och zeolit (se t.ex. https://ystadpoolcenter.se/produkt/zeoaqua/ ).

Är lite lat och ligger mest och solar 😎 så vilket material innebär minst arbete och sparar mest på miljön?

Citera
Pooler är livet :)
(@ploppan73)
Medlem Admin
09/04/2020 12:57 e m  

Hejsan Ida... Bra fråga... Svaret du får här kommer INTEX. Det är mitt personliga svar.

Om vi börjar med filterbollar så är jag ganska säker på att det finns problem som man inte tar upp i reklamen och vad som skrivs under produkten. Användare av filterbollar upplever att "Trycket" i sandfiltret går upp redan efter några dagar, att det blir en "sörja" i botten av sandfiltret som man behöver spola ut samt att bollarna inte släpper ifrån sig dom minsta partiklarna. Det räcker inte med att backspola för att bollarna skulle bli rena igen. Filterbollar kommer längst ner på min lista att ha i en sandfilterpump.

Sand i en sandfilterpump har alltid fungerat och det fungerar fortfarande. Man vet vad man får. Man får en bra lösning, detta till en billig penning. Sand ser jag som ett naturligt material som med det skulle vara det mest miljövänliga.

Glasfilter (eller glaspärlor) är nog snäppet bättre än sand. Har också för mig att dom stora badhusen använder denna tekniken. Otroligt smidigt och effektivt att backspola och har en lång livslängd. Mitt val nummer 1 om du frågar mig. Glasfilter är dyrare än sand men har en längre livslängd. Man behöver dessutom inte backspola lika ofta.

En viktig sak att tänka på OCKSÅ är hur reningen av vattnet går till. Många kopplar på en dammsugare direkt på utloppet, smidigt men all smuts i poolen går direkt till sandfiltret. D.v.s man måste backspola för att få bort det man har dammsugit upp. Numera finns pool robotar på marknaden som gör att smutsen inte går in i sandfiltret utan sparas i roboten´s filter, töm filtret så slipper du belasta sandfiltret, och "spar" på backspolning.

Personligen tycker jag att man ska backspola ofta för att hela tiden ha ett fräscht filter och vatten  24/7.  

SvaraCitera
Share: